Her har vi tatt med noen få hint for webdesign som selger. Dette er den ikke eneste funksjonaliteten vi trenger på hjemmesidene våre, men det er viktige faktorer vi bør ta høyde for når vi lager webdesign som skal selge produkter og tjenester.

Responsivt webdesign

Først og fremst må det nevnes viktigheten av responsivt webdesign. Mementor tilbyr webdesign i Bergen, og har spesialisert seg på responsive webdesign. Med alle mobile løsninger vi benytter mer og mer er det viktig at sidene våre presenteres like bra på en telefon som på et nettbrett eller en PC. Responsivt design betyr at nettsiden tar høyde for hvilken enhet vi surfer på, og tilpasser så skjermbildet til størrelsen på skjermen. Det er viktig for brukervennligheten at skjermbildet tilpasses, men i tillegg vil søkemotorene ta hensyn til opplevd brukervennlighet. Om vi ikke har brukervennlige mobilsider, kan vi havne lenger ned på søkeresultatene og dermed få mindre respons fra googlesøk.

Unngå valgparalyse

Vær oppmerksom på å unngå valgparalyser for brukerne dine. Vi ønsker stort dett at brukerne skal få en positiv opplevelse av sidene våre. Gir vi brukerne for mange valg, kan dette bli til større utfordringer og det vil bli vanskeligere for dem å få oversikt over hva som er det riktige valget. I stedet kan de raskt få inntrykket av dårlig brukervennlighet. Ganske mange av oss mister tålmodigheten om de får altfor mange valg å måtte ta stilling til.

Oppmerksomhet, interesse, ønske og aksjon (AIDA-modellen)

Ønsker vi å designe en website til å selge produkter eller tjenester, kan det være lurt å tenke salgsprosess hele veien. Den såkalte AIDA-modellen kan være lurt å tenke på når du designer wedbsidene dine når du vil lage en site som skal selge dine produkter eller tjenester. Vi bør først sikre å få brukerens oppmerksomhet. Oppmerksomhet, interesse, ønske og aksjon, er løsningen for å få brukerne til å kjøpe produkter eller tjenester fra oss. For å selge dem noe som helst er det en fordel at vi først fanker deres oppmerksomhet, bygger opp en interesse rundt produktene og hva vi ønsker før vi fisker inn kunden med selve salget.

Guide oppmerksomhet

Et annet hint er å guide oppmerksomheten i retning av salget. Det er viktig at vi fanger oppmerksomheten til brukeren og leder ham eller henne i retning av å kjøpe våre varer eller tjenester. Det betyr ikke at vi fyller skjermen med kjøpeknapper, men at vi leder, for eksempel, brukeren gjennom AIDA-stegene for å få dem til å ende opp med et kjøp.

Alltid tilby neste aksjon

Alltid tilby neste aksjon enkelt og lett tilgjengelig på skjermen. Om brukeren må lete etter den funksjonen han ønsker å kjøpe, kan han bli utålmodig og gi opp. Vi vil at brukeren fortsetter på våre sider til han er gjennom prosessen for å kjøpe produktet eller tjenesten. Hvis neste aksjon ikke er enkel å finne på websidene, kan det være vi mister hele handelen. Det er jo akkurat hva vi forsøker å unngå, så da kan dette være et godt råd å vurdere når vi bygger opp sidene.

Med disse utvalgte hintene for en webdesign tilpasset til moderne mobile surfevaner, kan vi lage en bra og brukervennlig website som er tilpasset bruken våre kunder ønsker.